‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Khamis, 4 Februari 2016

PONDOK SEWA KECIL BERTIANG KAYU

Maza tidak yakin ramai yang mampu menge'cam' wajah maza dalam gambar di bawah ini.

Gambar separa klasik itu dirakamkan seputar tahun 1993/4 (STPM).

Kelihatan dalam gambar: Halim bin Awang Johari, Cikgu Faizal bin Ramlan,
Abdul Rahman, Zailani Bohari, Kak Nor (Normah Lasman),  Abang Din
Baby Syahrul, Idris Saleh dan Maza

Lokasi di Jalan Orked 3, Kampung Melayu Kluang di hadapan rumah sewa kepunyaan Pakcik Naim (Ita N Zol). Sewa ketika itu cuma RM60 sebulan. Jumlah penghuni berbeza mengikut penggal atau semesta pengajian tetapi minima lima orang dalam satu-satu masa.

Rumah ini menjadi saksi perjuangan dalam menuntut ilmu di bandar ini. Kembara hijrah maza bermula di sini dengan meninggalkan kampung halaman dan keluarga. Sekolah Sultan Abdul Jalil adalah tempat kami bersatu di bawah satu bumbung yang jaraknya 3 batu dari istana (pondok) kami. Biasanya kami mengayuh basikal lumba (racing bike) ke sekolah atau ke bandar Kluang. Jangan tidak percaya, kerap juga kami mengayuh untuk pulang ke kampung masing-masing. Jarak antara bandar Kluang dengan kampung masing-masing tidak kurang daripada 25km. Kampung maza sendiri sejauh 45km. Jadi, bayangkan sahajalah susuk tubuh dan kaki kami ketika itu (sadolah sangat kanzzz..hahaha).

Penghuni 'istana kristal' ini terdiri daripada pelbagai latar belakang sekolah. Antaranya ialah daripada sekolah swasta seperti Pusat Tuisyen Afdal dan Sekolah Swasta Semai iaitu Shamsi, Rozmanor, Norhaizam Gaman dan Fauzi Lakidin, Sekolah awam pula seperti Sekolah Felda Kahang Timur dan Sekolah Felda Kahang Barat seperti Rohaizan Tukiman, Mat jiran Idris Salleh dan lain-lain. Seorang pekerja Mardi iaitu abang Marsom.

Saiz istana ini kurang dariapada 600 kaki persegi dengan sebuah bilik tidur, bilik mandi dan jamban.

Jasa penduduk kampung itu tidak dapat kami lupakan. Pengalaman bersama mereka telah menjadi sebahagian tinta catatan kedewasaan kami. 

Bergambar kenangan di hadapan rumah (pondok) sewa kecil bertiang kayu.
Kelihatan: Zailani Bohari, Maza, Faizal Ramlan, Halim Awang Johari
Idris Salleh dan Abdul Rahman

Mak Idah (Hamidah Sahar) dan arwah abang Miskam besar jasanya kepada kami. Kata Noraizam Gaman, kedua susuk inilah sumber 'bantuan bekalan' saat keadaan meruncing. Terima kasih mak Idah kerana begitu baik dan perihatin kepada nasib kami, sang musafir penuntut ilmu. Jasa Mak Idah dan Abang Miskam tidak mampu kami balas melainkan iringan doa agar segala kebaikan kalian dibalas dengan sebesar-besar balasan rahmat Allah.

Kepada jiran sebelah rumah Kak Nor (Normah Lasman) terima kasih kerana begitu sabar dengan kerenah kami yang bujang 'terang tang-tang'. Akak Nor memang 'awesome'. Banyak benda yang kami kongsi dan gelak sama-sama. Tangis sahaja berbeza nada. Hik hik...

Hari ini pondok kecil bertiang kayu kami sudah rebah ke bumi dek kerana desakan arus pembangunan. Tapaknya sudah berganti dengan banglo (rumah batu sewa dua pintu). Semuanya hanya tinggal nostalgia.

Nukilan
 
 
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails